Wymiana płynów eksploatacyjnych to kolejna czynność, którą należy wykonać po zakupie pojazdu. Dlaczego to takie ważne? Między bajki należy włożyć historie o rzekomej wymianie wszystkich elementów eksploatacyjnych przez poprzedniego właściciela. Nikt nie dokonuje takich czynności planując sprzedaż swojego samochodu. Poprzedni właściciel Twojego „nowego” auta prawdopodobnie też tego nie zrobił. Wyjątkiem są przypadki odpowiednio udokumentowanej historii serwisowej. Przypadki wymian płynów eksploatacyjnych tuż przed sprzedażą dotyczą jednak niewiele ponad 1% wszystkich pojazdów dlatego nie warto więc czekać z ich wymianą.
Płyny eksploatacyjne oraz filtry należy wymieniać w zależności od norm producenta a okresy są różne w zależności od modelu pojazdu. Zazwyczaj jest to przedział pomiędzy 15 000 do maksymalnie 20 000 km. Nigdy nie wiesz, jak poprzedni właściciel użytkował auto, dlatego warto rozszerzyć gwarancje. Brak wymiany płynów, oszczędzanie na nich, prowadzi do awarii, np. silnika czy skrzyni biegów które mogą kosztować nawet kilka tys pln.
Filtr kabinowy – jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza dostającego się do kabiny samochodu, warto wymienić ten element aby móc oddychać świeżym powietrzem.
Koszt wymiany: od 20 pln
Filtr powietrza – zapobiega przedostaniu się zanieczyszczeń z powietrza do silnika.
Koszt wymiany: około 50 pln
Olej silnikowy – zapobiega przegrzaniu ruchomych elementów jednostki napędowej, zmniejsza tarcie między nimi.
Koszt: w zależności od rodzaju to około 25 za litr
Filtr oleju silnikowego – jego zadaniem jest ograniczenie zanieczyszczeń, które mogą dostać się do silnika.
Koszt: 50 pln
Filtr paliwa – ma za zadanie oczyścić paliwo.
Koszt: kwota około 50 pln
Płyn chłodniczy – chroni układ przed przegrzaniem, jeżeli nie zostanie wymieniony na zimowy (nadal spotyka się auta zalane zwykłą wodą!) to podczas mrozu zamarznie i zniszczy silnik.
Koszt za 5 litrów: około 50 pln
Płyn hamulcowy – przed jego uzupełnieniem należy sprawdzić szczelność układu hamulcowego, a płyn zabezpieczy układ przed korozją oraz w odpowiedniej ilości wpłynie na skuteczne działanie hamulców o których wadze nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy.
Koszt: od 100 pln
Pasek osprzętu silnika – napędza on urządzenia takie jak pompa wodna i alternator. Jego nieprawidłowa praca powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu pojazdu, a jego zerwanie niemal natychmiast uniemożliwia jazdę.
Koszt wymiany: około 100 pln
Zatkanie filtra prowadzi do wzrostu temperatury we wnętrzu pojazdu, co z kolei skutkuje częstym parowaniem szyb. Taka sytuacja zmusza do intensywniejszego używania klimatyzacji, co może spowodować liczne przeciążenia. Najlepiej więc wymieniać taki filtr – przeważnie co 20 000 km co roku.
Filtry samochodowe chronią silnik przed dostaniem się do niego niechcianych ciał obcych z zewnątrz, a także tych powstałych bezpośrednio podczas pracy samochodu.
• Filtry powietrza - służą do oczyszczania zasysanego powietrza przez silnik z kurzu oraz innych zanieczyszczeń. Zawsze gdy tracą swoją wydajność powodują zwiększone zużycie paliwa a w rezultacie wytwarzania większej ilości sadzy w spalinach co prowadzi do uszkodzenia silnika. Zaniedbania w tym zakresie mogą wiec być bardzo kosztowne…
• Filtry oleju są elementem układu smarowania służą do oczyszczania paliwa oraz oddzielania cząstek wody wchodzących w skład benzyny. Filtry tego typu wykonane są z gęstej metalowej siatki, na której oddziela się ciecz od paliwa. Nazywane również odwadniaczami - elementy te zawsze umieszcza się w dolnej części obudowy.
Odpowiadają za usuwanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń powstałych w momencie pracy i zużywania się silnika, np. pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania oraz pozostałe zanieczyszczenia po spalaniu samego oleju. Gdy filtr zaczyna szwankować, traci swoje właściwości. W konsekwencji wzrasta ryzyko szybszego zużycia silnika oraz powstaniem poważnej awarii w nim.
Filtry oleju są produkowane w formie hermetycznie zamkniętej kapsuły, najczęściej wykonanej z plastiku bądź metalu - stąd częste określenie ich nazwą filtra puszkowego. Wewnątrz znajduje się papierowy wkład, jeden z elementów składowych odpowiadających za zatrzymywanie zanieczyszczeń. Materiał ten jest odporny na rozpuszczanie przez olej, przy tym mają właściwość przepuszczania go przez własną powierzchnię. Harmonijkowy układ znacząco zwiększa powierzchnię roboczą, a przy tym wydajność filtra.
• Filtr kabinowy - odpowiada za oczyszczanie powietrza które zatrzymuje się na trzech lub czterech warstwach umieszczonych w obudowie filtra. Pierwsza z nich zatrzymuje największe cząstki brudu. Druga powstrzymuje bakterie i różnego rodzaju drobne pyłki. Trzecia służy jako stabilizator filtru. Izoluje szkodliwe gazy będące efektem wydzielania spalin.Filtr kabinowy jest jednym z tych elementów, na których NIE WOLNO oszczędzać. Minimalizuje bowiem stężenie szkodliwych substancji, które jest kilkukrotnie większe w kabinie niż na poboczu drogi!
Koszt wymiany elementów to około 500 pln
Wyróżniamy trzy rodzaje olejów samochodowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Każdy z olejów ma inne właściwości, a dobranie odpowiedniego może być nie lada wyzwaniem. Źle dobrany olej może przyczynić się do poważnego uszkodzenia silnika pojazdu. Najlepiej, aby jego doborem zajął się doświadczony mechanik - najlepszy doradca.
Zadzwoń i dowiedz się
Rozszerz gwarancję
Nie zwlekaj, kliknij w poniższy link i dowiedz się więcej
lub zostaw kontakt do siebie - oddzwonimy
Pracujemy: pon-pt 9:00-17:00